Her. Spike Jonze

La narració em va captivar. Transcorre l’acció en una societat futura, però apunta moltes qüestions ben actuals, també universals. Així l’amor, la soledat, l’amistat, apareixen davant l’espectador com els grans temes.

M’espanta allò de “viure en una realitat paral·lela, virtual”, però d’alguna manera l’existència és bastir la pròpia “realitat”, tant en els moments en què estem sols, com en els moments que compartim amb els altres. L’aparició de la tecnologia i la participació que acaba tenint en les relacions entre persones, en les maneres de relacionar-se genera encara més interrogants. Per exemple: fins on estem disposats a què les màquines ens prenguen el nostre temps?, els sentiments humans els podem projectar envers “enginys” no humans?…

De tota manera, davant d’un trencament sentimental el protagonista troba en aquesta “vida” nova un mecanisme, un més, per avançar en la seua existència. Pot arribar a ser patètic restar enganxat a un dispositiu electrònic, asseguraria que és prou equilibrat aquest personatge de Theodore per no dependre completament del sistema operatiu al que dóna veu S. Johansson. Té amics, té una feina.

Les relacions de parella i els conflictes que sovint fan que fracassen hi són ben presents. Diria que aquestos són  inevitables també amb les màquines. La capacitat per afrontar desequilibris, trencaments, distàncies, diferències ens permetrà la supervivència, mantenir la dignitat. I no és fàcil. Als qui estimen els afecta moltíssim la pèrdua, refer-se és un repte complicat.

Invitaria a veure aquest film per la quantitat de finestres que ens obri, perquè ens permet entendre un poc més què està passant amb tot açò de la tecnologia i reflexionar-hi sobre el seu paper en les nostres vides. Però sobretot perquè ens ho presenta dins la lluita constant de l’home per existir dignament, per donar sentit a la seua existència individual. I què passa amb la col·lectiva?…

Aquesta entrada ha esta publicada en Tota la vida és cinema. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.